TimvanVlierden.reismee.nl

Een wereld van verschillen

Lieve allemaal,

Je lang niets van me vernomen, niet? Kan maar 1 ding betekenen denk ik: 'Ik heb het naar mijn zin hier in Latijns-Amerika!!!!' Na dit verhaal kun je Google weer als startpagina instellen want begin maart is timvanvlierden.reismee.nl uit de lucht en moet je het weer met mij persoonlijk doen.

Ik ben nu in de haven van Buenos Aires en wacht op de boot die me naar Uruguay gaat brengen. 3 dagen geleden besloten dat ik nog een stempeltje in mijn paspoort wilde en hier gaan we dan. Weekje relaxen in Montevideo ( hoofdstad) en Punta del Este want even tijd om te relaxen kan ik wel gebruiken na 5 maanden geen werk en verplichtingen ; ).

In de afgelopen maanden heb ik weer zo ontzettend veel mooie dingen en omschrijving die ik geef aan al deze bezienswaardigheden doen echt afbreuk aan hun schoonheid want de dingen die ik gezien heb zijn echt weer hoogtepunten in mijn reis. Ik zal het even snel in een paart zinnen per land uit proberen te leggen wat ik de afgelopen 2 maanden uitgespookt heb.

Bolivia

  • Death-road met een mountainbike af gesjeesd met 60 KM per uur. Waarom ze het de death-road noemen daar kun je zelf wel een verhaal bij verzinnen maar het klinkt gevaarlijker dan het in werkelijkheid is ( als je Hollander bent en vanaf je 2de op een fiets zit).

  • Daarna een 3 daagse Jeep-tocht gemaakt van Uyuni naar San Pedro de Atacama. In 3 dagen rij je door een zoutvlakte van 12.000 KM2 heen ( kwart van Nederland), prachtige berglandschappen, groene, rode en blauwe meren waar ineens honderden roze flamingo's staan, geisers van een vulkaan en warmte bronnen waar je in kan relaxen ( 32 graden).

    In een Jeep kunnen 7 mensen, inclusief gids, en op het laatste moment werd ik bij een groep Brazilianen gestopt. Zij hadden verwacht een soort van privétour te krijgen maar daar kwam op het laatste moment Tim nog eens bij en ik moest ook nog eens voorin zitten met de meeste ruimte omdat ik zo lang ben, vervelend. In het begin merkt ik dat ze echt wel een beetje van baalde wat ik ook in de Jeep zat maar dat ging snel over en na 3 dagen moest ik me committen aan een bezoek in hun stad 'Foz de Iguazu'. Dat kwam goed uit want hier zijn de mooiste watervallen van de wereld dus daar ga ik na Uruguay heen.

Chili

  • 1 week in Santiago vertoefd en dat is ook echt een wereldstad. Mooie restaurantjes, parken, koffie- en wijnbarretjes, echt een stad voor mij waar ik heerlijk wat kon drinken met een lekker hapje erbij. Helemaal verkocht en ik dacht bij mezelf dat ik daar wel wilde wonen, totdat ik in Buenos Aires kwam, maar daar kom ik zo op terug.

  • Vanuit Santiago gevlogen naar Patagonië waar ik 4 daagse hike heb gedaan in Torres del Paine. 4 dagen in m'n eentje lopen door de natuur van Patagonië met 25 kilo op je rug ( tent, matje, slaapzak, kooksetje, voor 4 dagen eten en warme kleren). Ik was daar ook tijdens m'n verjaardag en dat was eigenlijk wel prima. Bereik met mijn mobiel had ik uiteraard niet dus alles kwam 2 dagen daarna. Zou je graag meer foto's van de natuur willen laten zien want Patagonië is prachtig.

Argeninië

Wat me heel erg opvalt is dat de mensen erg veel respect voor elkaar hebben. Een voorbeeld hiervan is dat er in de Metro arme mensen proberen geld te verdienen door bijvoorbeeld muziek te maken, te goochelen of te zingen. Als die persoon daarmee klaar is dan krijgt hij

een applaus van iedereen in de Metro, ik wist niet wat me overkwam de eerste keer, erg mooi. Dit zie ik in NL nog niet zo snel gebeuren.

  • In het Argentijnse deel van Patagonië ook nog een hike gedaan op een gletsjer van 250KM2. Ook ongelofelijk gaaf om daar met spikes overheen te lopen voor 6 uur. Je denkt dat het gewoon een vlak stuk ijs is maar het is een wereld van ijs met riviertjes, ijsbergen, ijspunten en diepe blauwe gaten.

  • En toen naar Buenos Aires..... Dit is echt een stad waar ik wel een tijdje zou willen wonen. Deze stad heeft echt alles wat een grote Europese stad heeft maar dan meer. Een vriend uit New Zealand die ik in Peru had ontmoet ging ook naar Buenos Aires en we hebben in de wijk Palermo een appartement gehuurd. Palermo zit vol met barretjes, restaurantjes, speciaalwinkels ( heerlijke biefstukjes en wijntjes) en alle gebouwen zijn in Mediteraanse stijl. De mensen zijn vriendelijk, behulpzaam en iedere vrouw hier is ook echt vrouwvrouw. Uiteraard hebben we veel gezien in de stad en in veel gezellige barretjes en clubs een drankje gedronken en uiteraard met een local van GuidedByALocal.com afgesproken die ons veel tips heeft gegeven. Als kers op de taart hebben we gisteren een uur voor de wedstrijd kaarten gekocht voor een wedstrijd van Boca Juniors. In het stadion gaat overal het dak eraf en er wordt 2 uur lang gezongen, zonder stop, er wordt gewoon niet gestopt met zingen.

Het zal straks wel weer even wennen zijn om niet meer zo te leven zonder 'zorgen', al die verwachtingen, afspraken en sociale dingen waar je heen moet. Ik heb wel weer zin om terug te gaan en mijn leventje weer op te pakken. Als ik terugkom liggen er wat leuke uitdagingen voor me klaar en daar ga ik maar even m'n tanden inzetten, dus vervelen hoef ik me niet.

Wat wel mooi is om te ervaren is dat je bepaalde 'verplichtingen' ineens heel relatief gaat zien, even een drempel nemen en dan lekker doen wat je leuk vindt. In de afgelopen maanden zijn er veel momenten geweest waarin ik me intens gelukkig heb gevoeld. Een verheugd gevoel dat me deed denken aan toen ik klein was en je was jarig of het was kerst. Dat soort geluk zonder zekerheden als werk, huis of familie en vrienden dicht bij me heb. Lekker doen waar ik gelukkig van wordt dan kan het volgens mij niet fout gaan. Ik heb nu makkelijk praten en waarschijnlijk doe ik alles over 6 maanden weer op de automatische piloot, haha, maar ik ga toch proberen meer te doen wat ik echt leuk vindt zonder altijd maar aan al die drempels te denken. Ik ben bang dat dit het laatste verslag was want terug in Nederland zit m'n agenda al weer vol ( daar heb je die automatische piloot al). Bedankt voor al jullie interesses en het lezen van mijn verhalen en ik hoop dat we elkaar snel weer zien.

Liefs

Tim

Reacties

Reacties

Ellen

Hoi Tim, mijn dag begint gelijk goed, een kopje thee en jouw reisverslag! Heerlijk om te lezen wat jij meemaakt en hoe je er van geniet en niet te vergeten van opsteekt.
Door jouw verhalen ben ik reuze nieuwsgierig geworden naar Zuid-Amerika. en Buenos Aires.
Wij hopen je ook snel te zien als je weer in dat koude kikkerlandje bent. Veel plezier nog in Uruguay en een goeie reis "terug" dikke knuffel van ons Ellen

Yolanda - Fundisa Weddings

Hi Tim, nou ik zal je reisverslagen en foto's wel gaan missen hoor. Ik vond het enorm leuk om met je meegereist te hebben, op deze manier.
En probeer inderdaad je avontuurlijke kijk op de dingen zo lang mogelijk vast te houden....
Groetjes, Yolanda

Nienke (en Siev)

Hoi Tim,

Wat een prachtverhaal weer! En mooie foto's!!! Gaaf in zo'n tentje kamperen in die natuur!

Wij zien er ook weer naar uit je in Utrecht te zien hoor. Gezellig!

Geniet van de laatste weekjes, deze reis neemt niemand je iig meer af.

Veel liefs Nienke en Siev

Henk en Jeannette

Leuk die verhalen van jou te lezen. Hier aan de overkant wordt al afgeteld hoor! Haha. Als jij thuis komt, hopen wij je toch nog even te zien, het Hotel hier is inmiddels volgeboekt.
Nog gezellige dagen daar en wellicht tot over 12 dagen!

Maya Bakker

Dag lieve Tim,
Kom net uit Den Haag van een lekker dagje met Sees(en Bas en Anniek)Het is nu al erg laat en daarom ga ik je foto's en verhaal lekker tot morgen bewaren. Ik verheug me daarop! Geniet nog even van de laatste weken. Binnenkort spreken we je weer.

Henk en Ine

Hoi Tim,

Het zit er alweer bijna op. Wat gaat de tijd snel! Bedankt voor al je mooie verhalen en foto's, het was erg leuk om zo met je 'mee te reizen'. Goede terugreis gewenst!

Groetjes,

Henk en Ine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!